Výuka hrou (hry)



Zpět na začátek knihy ...

U zaoceánského letu přijde jeden z cestujících za kapitánem: „Promiňte, ale nezdá se vám, že letíme nějak moc nízko?!”
   „Ne, proč myslíte?”
   „No, já jen že jsem z okýnka zahlédl chobotnici.”

 

Letecká doprava má výhodu nejvyšší rychlosti. Má i řadu nevýhod. Je drahá a letadla spotřebovávají velké množství paliva. Letadlo spotřebuje kolem 11 tun paliva (používá se kerosin, někdy taky nazývaný letecký petrolej) za hodinu letu. Podíl škodlivin z letecké dopravy je dnes sice malý (oproti silniční dopravě), ale rychle stoupá. Letecká doprava se na celkové spotřebě paliva na planetě podílí (jen) 12- ti procenty, přičemž podíl automobilové dopravy je 75 procent. Významným faktorem, který ovlivňuje množství vypouštěných plynů a spotřebu paliva letadel, je jejich pohyb na letištních plochách se spuštěnými motory.

Letadlo na tisícikilometrové trase spotřebuje 14 100 kilogramů kerosinu (spotřeba se liší podle typu letadla), na každých sto kilometrů tedy připadá asi 1 410 kg leteckého paliva. Na 100 km letu zároveň letadlo spotřebuje 28 200 kg vzduchu a vypustí 211 kg oxidů dusíku a 1 110 kg oxidu uhličitého. Mimo to vznikají vodní páry a ,,mikrosaze“. Částice (saze) vznikají nedokonalým spálením kapiček paliva.

Znečištění můžeme demonstrovat právě na případu oxidů dusíku. Obecně se dá říci, že jsou to sloučeniny pro život nežádoucí až nebezpečné. Současné normy připouštějí jako přijatelnou koncentraci 100 mikrogramů oxidů dusíku na krychlový metr vzduchu.

Kolik metrů krychlových vzduchu znehodnotí 211 kg oxidů dusíku?

 

Úkol: Na stránkách http://www.flightradar24.com/ najdete informace o letadlech, která právě letí nad Českou republikou. Po kliknutí na letadélko na mapě se vám zobrazí obrázek letadla a bližší informace o letu:

 

  • Airline: Eva Air
  • Flight: BR68
  • From: London, Heathrow (LHR)
  • Via: Bangkok, Suvarnabhumi (BKK)
  • To: Taipei, Chiang Kai-shek (TPE)
  • Aircraft: Boeing 777-35EER (B77W)
  • Reg: B-16710
  • Hex: 8990D9
  • Altitude: 33000 ft (10058 m)
  • Speed: 483 kt (895 km/h, 556 mph)

Přeložte z angličtiny uvedené pojmy: AIRLINE; FLIGHT; FROM; VIA; TO; AIRCRAFT; ALTITUDE; SPEED.

Kromě těchto pojmů jsou v tabulce ještě zkratky. LHR, BKK, TPE – co znamenají?

V letectví se používají anglosaské jednotky pro měření rychlosti a vzdálenosti. Vzdálenosti se udávají v mílích (miles), rychlost v uzlech (knots) a výška ve stopách (1 foot, 100 feet). V těchto jednotkách ukazují i všechny přístroje v letadle.

1 míle = 1,6 km                     1 knot = 1,85 km/h                1 foot = 0,304 metrů 

Zajímavost: Zajímá vás, jaké přístroje jsou v letadle a jak fungují? Podívejte se na stránky.

Skupinová práce

Spočítejte, kolik letadel letí do ČR nebo přes naše území během 15 min. V jaké výšce letí? Odkud a kam? Jakou rychlostí?

 

Vyberte si 1 letadlo, které se pohybuje nad naším územím. Uvedli jsme, že letadlo spotřebuje 11 tun paliva za 1 hod. letu. Kolik paliva vaše letadlo spotřebuje za dobu, po kterou letí nad naším územím nebo než přistane?

 

Dále se podívejte, odkud letadlo letí a kam. Zjistěte vzdálenost v km. Když víme, že letadlo spotřebuje 1 000 l paliva na 100 km, kolik litrů paliva vaše letadlo spotřebuje za celou dobu letu? (čísla nejsou úplně přesná, záleží na typu letadla).

 

Klikněte na tlačítko v pravém horním rohu mapy - Jump to area - a vyberte postupně jednotlivé světadíly. Nad kterým světadílem létá nejvíce letadel? Kde nejméně? Proč? Vysvětlete.  Podívejte se světadíly v různou denní dobu a zaznamenávejte pokles či naopak nárůst počtu letadel.

 

Letecká doprava je také zdrojem vysokého hluku vzlétávajících a přistávajících letadel. Hlukové limity jsou překračovány v blízkosti frekventovaných letišť. Proto jsou u letišť přijímána opatření k ochraně osob před nadměrným hlukem. Například v Praze trpí nadměrným hlukem podle strategického mapování 119 471 obyvatel.

Poslechněte si hluk letadel na Ruzyňském letišti.

Pobyt v hlučném prostředí má špatný vliv na zdraví člověka i na jeho pracovní výkon. Člověk není schopný se na nadměrný hluk adaptovat. Hluk má poměrně významný vliv na psychiku, často způsobuje únavu, rozmrzelost, agresivitu, zhoršení paměti, ztrátu pozornosti a celkové snížení výkonnosti. Za hlavní příčinu ztráty sluchu je považována hluková zátěž. Dojde-li k poškození sluchu, pak je většinou nevratné.

Orientační hladiny hluku: hranice slyšitelnosti - 0 dB, šelest listí - 20 dB, vrčící lednice - 40 dB, běžná konverzace - 60 dB, křik, zapnutý vysavač - 80 dB, jedoucí vlak – 90 dB, sbíječka - 100 dB, startující tryskové letadlo – 120 dB.

 

Zdroj: http://www.transportchief.cz/letiste-ruzyne/letiste-praha-ruzyne.

Kromě vysoké spotřeby paliva a hluku mění letecká doprava krajinu a zabírá velké plochy půdy. Například celková plocha letiště Praha Ruzyně je  9 200 000 m2.

Vypočítejte kolik hektarů má celková plocha letiště Ruzyně a spočítejte, kolik brambor by se na uvedené ploše vypěstovalo (např. při výnosu 27 t brambor na hektar).  

1 hektar = ………… metrů čtverečných

9 200 000 m2 = ………… ha

Hmotnost vypěstovaných brambor na daném území:  ……………………..   tun.

Stejně tak můžete spočítat, kolik by se vešlo na plochu letiště Praha Ruzyně fotbalových hřišť. Rozměr fotbalového hřiště: délka 100 m, šířka 64 m.

Našli byste ještě nějaké další příklady toho, v čem letecká doprava škodí prostředí?

V severních Čechách je jen jedno velké mezinárodní letiště. Je to letiště v Karlových Varech. Prohlédněte si letiště na obrázcích v kategorii Fotogalerie.

Na severu Čech existuje i řada malých letišť. Většinou jsou zaměřena na motorové sportovní létání a bezmotorové létání. Co znamená bezmotorové létání? Najděte odpověď na internetu. Proleťte se kluzákem. 

Na stránkách Úřadu pro civilní letectví naleznete evidenci všech letišť. Vyhledejte letiště, která se nacházejí v severních Čechách (v Ústeckém a Karlovarském kraji).

Na druhou stranu je třeba říci, že letecká doprava je pro nás důležitá. Bez ní si už neumíme představit svět. Uveďte příklady.   

Úkol: Letecký průmysl (výrobci letadel) si uvědomují všechna rizika spojená s leteckou dopravou. Snaží se snížit všechny uvedené negativní jevy. Co mohou konstruktéři vylepšit? Zkuste si zahrát na konstruktéry a navrhněte možná řešení ochrany životního prostředí v letectví. Vaše návrhy se nemusejí týkat jen konstrukce letadel, ale i toho, co se k letecké dopravě váže. Využijte formu brainstormingu.

 

A nakonec jeden citát:

Létací prostředky těžší než vzduch jsou čirým nesmyslem.

                                     (prezident Royal Society, 1895)